Europejski Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania

Od 2007 roku kraje europejskie obchodzą Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania (ang. „European Day of Healthy Food and Cooking”).Nawyki żywieniowe z dzieciństwa mają wpływ na późniejszy styl życia i odżywiania. Dzieci, które poznają zalety zbilansowanego odżywiania i wiedzą, jak świadomie wybierać produkty żywnościowe, będą w dorosłym życiu prowadzić zdrowy styl życia.

Należy pamiętać, że zdrowe odżywianie to przede wszystkim profilaktyka chorób a także inwestycja w prawidłowy rozwój układu odpornościowego dziecka.


Źródło:

serwis dziecisawazne.pl., link: https://dziecisawazne.pl/8-listopada-dzien-zdrowego-jedzenia-i-gotowania/

Piramida Żywienia Dzieci i Młodzieży 2019

pzz

Piramida Żywienia to wiodący zbiór zaleceń żywieniowych przygotowany przez ekspertów Instytutu Żywności i Żywienia. W środowisku dietetyków traktowany jest jako zalecenia dietetyczne w pigułce – przystępne dla każdego zjadacza chleba.

Piramidy ewoluują tak jak zmienia się nasza wiedza na temat żywienia.

Prezentacji nowej Piramidy Zdrowego Żywienia i Stylu Życia dla dzieci i młodzieży wraz z zaleceniami dokonał dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia Prof. dr hab. Mirosław Jarosz podczas Kongresu Żywieniowego zorganizowany przez Instytut Żywności i Żywienia  (25-26 stycznia 2019).

Piramida to graficzny opis różnych grup produktów spożywczych, niezbędnych w codziennej diecie, przedstawiony w odpowiednich proporcjach. Im wyższe piętro Piramidy, tym mniejsza ilość i częstość spożywanych produktów z danej grupy żywności.

Główne 10 zaleceń:

? Jedz regularnie 5 posiłków i pamiętaj o częstym piciu wody oraz myj zęby po jedzeniu

? Jedz różnorodne warzywa i owoce jak najczęściej i w jak największej ilości

? Jedz produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste

? Pij co najmniej 3-4 szklanki mleka dziennie (możesz je zastąpić jogurtem naturalnym, kefirem i – częściowo – serem

? Jedz chude mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych oraz wybieraj tłuszcze roślinne zamiast zwierzęcych

? Nie spożywaj słodkich napojów oraz słodyczy (zastępuj je owocami i orzechami)

? Nie dosalaj potraw, nie jedz słonych przekąsek i produktów typu fast food

? Bądź aktywny fizycznie co najmniej godzinę dziennie (ograniczaj oglądanie telewizji, korzystanie z komputera i innych urządzeń elektronicznych do 2 godzin

? Wysypiaj się, aby Twój mózg mógł wypocząć

? Sprawdzaj regularnie wysokość i masę ciała

Zmiany względem poprzedniej wersji Piramidy

pzzz

  • Zmienia się NAZWA – w miejsce słów “aktywność fizyczna” pojawia się “styl życia”. Nie bez powodu – podkreśla się cały styl życia jako kluczowy dla zachowania zdrowia. Sam balans żywienie – aktywność to już nie wszystko.
  • W tytule piramidy pojawia się WIEK dzieci, których dotyczy – czyli 4-18 lat
  • Na boku piramidy pojawia się zdrowy SEN – potrzebny szczególnie dla młodych, rosnących organizmów
  • Pojawiają się URZĄDZENIA ELEKTRONICZNE, których wykorzystanie w życiu dziecka należy ograniczać do rozsądnych ilości – w zasadach podaje się 2h
  • Z boku piramidy zniknął skreślony CUKIER, jednak w grafice wciąż widoczne są przekreślone słodycze
  • Na boku piramidy pojawia się też SZCZOTECZKA DO ZĘBÓW – wskazanie na potrzebę dbania o higienę jamy ustnej po jedzeniu ?
  • Na boku piramidy pojawia się też WAGA I CENTYMETR – potrzeba śledzenia wzrostu i masy ciała dziecka i odnoszenia jej do norm
  • Sam środek piramidy – czyli priorytetyzacja i przykłady grup spożywczych nie uległy zmianie – poza jednym wyjątkiem. Dziecko z balonikiem (zabawa?) zostało zastąpione dziewczynką biegnącą z pieskiem (kontakt ze zwierzętami?)

Źródło:

Ditetycy.org.pl Specjalistyczny Portal dla Dietetyków, link: https://dietetycy.org.pl/piramida-zywienia-dzieci-i-mlodziezy/